ALLMÄNNA VILLKOR
Åldersgräns
För att göra ett köp på hemson.se krävs att du antingen är minst 18 år eller har tillstånd från din målsman.
Köpeavtal
Avtal om köp träffas när orderbekräftelse skickas till den e-postadress du uppgivit, efter att du lagt en order och antingen slutfört betalningen eller fått kreditgodkännande i butikens kassa.
Felaktiga uppgifter
Vi reserverar oss rätten att korrigera eventuella fel angående priser och leveranstider i efterhand.
Tryckfel och avvikelser
Vi kan inte garantera att produktinformation eller bilder alltid exakt matchar den faktiska produkten och vi tar förbehåll för eventuell avvikande information eller tryckfel i produktinformationen.
Force Majeure
Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.
Betalning
Hos oss betalar du säkert och smidigt med Payson eller Klarna som erbjuder ett antal olika betalalternativ, bland annat kort, faktura och delbetalning.
Villkor Klarna https://www.klarna.com/se/villkor/
Villkor Payson https://www.payson.se/sv/
Handlar du som privatperson kan du välja mellan att använda Klarna eller Payson.
Handlar du som företag och vill att företaget skall faktureras använder du Payson.
Leverans
Fraktpris för paket är 69kr (för spalock se nedan). Din beställning skickas normalt inom 1-2 arbetsdagar under förutsättning att varan finns i lager. Leverans sker till paketombud (undantag för spalock som sker med hemleverans se nedan). Kunden aviseras på sms.
Ej uthämtat paket
Paketet ligger hos ombudet i 14 dagar. Hämtas paket inte ut går det i retur.
Kostnaden för ej uthämtat paket är 69kr. Kostnaden dras av från beloppet som återbetalas.
Leverans Spalock
Fraktpris för spalock är 756kr. Spalock skickas med DHL Hemleverans. Locket skickas normalt inom 1-2 arbetsdagar (skulle locket inte finnas i lager kommer Hemson att kontakta kunden om det). I samband med att locket skickas kommer Hemson maila instruktioner om hur du tar emot hemleveransen.
DHL kontaktar kunden på telefon för leveranstid. Chauffören ringer ca 10-45 minuter före leverans.
Vid utebliven mottagning tillkommer en ny utkörningskostnad. Om leverans misslyckas p.g.a. kunden, debiteras faktiska frakt- och returkostnader.
Transportskador
Hemson ansvarar för varans skick under leveransen. Vid hemleverans bör, du vid mottagagande av försändelsen, kontrollera för eventuella fraktskador genom att kontrollera emballaget. Om emballaget är skadat ska detta dokumenteras tillsammans med chauffören innan försändelsen kvitteras. Ta bild på skadan och be också chauffören ta bild på skadan. Kvittera därefter försändelsen och ta emot paketet. Transportskador ska anmälas till info@hemson.se senast 5 dagar efter mottagen leverans. Om skadan rapporteras senare än så, anses skadan ha uppkommit efter mottagande av paketet.
Retur och ångerrätt
14 dagars returrätt gäller vid inköp från hemson.se i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen. Varan ska vara oskadad och oanvänd och förpackningen utan skador för att vi ska kunna godkänna returen. Kostnaden för returfrakt belastar kunden genom att Hemson gör avdrag för returfraktkostnaden vid återbetalning av köpbeloppet.
Returfrakt för paket är normalt 69kr. Returfraktkostnaden för lock är 756kr. Hemson återbetalar produktbeloppet minskat med returfrakten när produkten inkommit till Hemson i oskadat skick.
För att göra en retur fyller du i vårt returformulär här.
För specialbeställningar gäller inte ångerrätten. Exempel på specialbeställning är lock som är tillverkat efter kundens önskemål.
Byten
Om du vill byta behöver du först returnera den aktuella produkten och därefter genomföra ett nytt köp av önskad produkt på hemsidan.
Hemson återbetalar produktbeloppet minskat med returfrakten 69kr när produkten inkommit till Hemson i oskadat skick.
För att göra en retur fyller du i returformulär här.
Fått felaktig vara
Har du fått en felaktig vara (en vara som inte överensstämmer med produktbeskrivningen vid köpet)? Meddela oss “Felaktig vara” här.
Vår ambition är att du ska bli nöjd och vi kommer göra vårt yttersta för att lösa situationen på ett så bra sätt som möjligt. Vid eventuell retur står Hemson för returkostnaden samt för eventuell ny fraktkostnad om ny vara skickas ut.
Reklamation
Vid reklamation ska du inom skälig tid från det att du upptäckt ett fel på varan meddela oss. Detta görs genom att skicka ett utförligt mail till info@hemson.se där du beskriver felet och bifogar bilder samt anger ordernummer. Ibland bedöms reklamationer av våra underleverantörer, vilket då kan förlänga hanteringstiden. Vi har självklart ambitionen att hitta en lösning på eventuella fel så snart som möjligt. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage.
Garanti - Spalock
Du som kund får automatiskt 2 års garanti på ditt spalock från våra underleverantörer.
Garantin gäller för material- och fabrikationsfel.
Garantin gäller inte för naturligt slitage eller slitage som har uppstått pga att man har använt locket på ett icke ändamålsenligt sätt. Garantin omfattar inte kardborrförslutningar, mekanisk åverkan, onormal användning eller vanvård. Vanvård anses bl.a. vara – Att stänga locket direkt efter (15 min) klorering – Att inte skydda marinvinylen från UV-strålning med lämpligt medel för detta syfte.
Vid en konstaterad skada, som går att påvisa ha skett pga material- och fabrikationsfel, ska Hemson åtgärda felet genom att i första hand skicka ut ny komponent till kunden som själv gör bytet. Ibland kan ledtider för reservdelar vara långa vilket kan medföra att det tar tid innan Hemson kan åtgärda garantin.